mulationStation is de officiële grafische frontend van het RetroPie-project.
![]() |
---|
EmulationStation is geen emulator, het is eerder een gepolijste game-launcher die het volgende bevat:
- Ondersteuning voor controller en toetsenbord
- Aangepaste thema’s
- Schraper voor boxart en game-metadata
ES is oorspronkelijk ontwikkeld door Aloshi (code) en Nils Bonenberger (UI), maar sinds ze zijn overgestapt op andere projecten, behoudt het RetroPie-project zijn eigen vork . Die vork heeft enkele verbeteringen aangebracht, zoals video-ondersteuning , snellere laadtijden, favorieten en controllerintegratie. Elke verwijzing naar versies in dit document heeft betrekking op de vork van RetroPie .
Favorieten, Alle games en Laatst gespeelde systemen inschakelen
Sinds ES-versie 2.4.0 kun je een lijst met je favoriete games maken. U kunt ook een lijst met alle games en uw laatst gespeelde games hebben. Deze lijsten zijn allemaal optioneel en in het onderstaande voorbeeld zullen we zien hoe u ze kunt inschakelen.
Opmerking: om deze functie te gebruiken, MOET het thema dat u gebruikt deze ondersteunen .
- druk
Start
op om het ES-hoofdmenu te openen en selecteer vervolgens ” INSTELLINGEN SPELVERZAMELINGEN “.
![]() |
---|
- Selecteer vervolgens de eerste optie: ” AUTOMATISCHE SPELCOLLECTIES “.
![]() |
---|
- En markeer vervolgens degenen die u wilt inschakelen.
![]() |
---|
- Nadat u de gewenste hebt gemarkeerd, gaat u terug naar de standaard ES-gebruikersinterface. Merk op dat je nu meer systemen hebt, zoals in het onderstaande voorbeeld:
![]() |
---|
Games toevoegen aan Favorieten
Het is vrij eenvoudig: ga gewoon naar de game die je wilt toevoegen en druk op de knop die je hebt ingesteld als Y
. Door op te drukken Y
wanneer de cursor op een spel staat dat al in de Favorieten aanwezig is, wordt het uit de lijst verwijderd.
Aangepaste collecties
Sinds ES versie 2.6.0 kunt u een aangepaste lijst met games maken. U kunt games groeperen op elke gewenste categorie. Voorbeelden: shoot’em ups, beat’em ups, Street Fighter, RPG’s, Batman, TMNT, Mega Man of elke andere categorie die je maar kunt bedenken.
Als de naam van de collectie die u aan het maken bent, overeenkomt met een ongebruikte themamap, wordt deze in de hoofdcarrousel weergegeven als een nieuw systeemitem. Als er geen overeenkomende themamap is voor de naam die je hebt geselecteerd, wordt deze gegroepeerd onder een nieuw carrouselsysteemitem “Collecties”.
In het onderstaande voorbeeld maken we een aangepaste verzameling om Mega Man-spellen te groeperen. Opmerking: je kunt ervoor kiezen om een collectie te maken op basis van een ongebruikte themamap, of als je helemaal opnieuw maakt, heb je een toetsenbord nodig om de naam van je aangepaste collectie te typen .
- druk
Start
op om het ES-hoofdmenu te openen en selecteer vervolgens ” INSTELLINGEN SPELVERZAMELINGEN “. - Selecteer de optie ” NIEUWE COLLECTIE OP MAAT MAKEN “.
![]() |
---|
- Er wordt een invoervenster weergegeven. Typ de naam van uw aangepaste verzameling.
![]() |
---|
- Nadat je de naam hebt getypt en op OK hebt gedrukt, ben je nu in een modus waarin de knop die je hebt ingesteld
Y
een game aan de verzameling toevoegt. Kijk naar het bericht bovenaan de afbeelding hieronder. ( Opmerking: in deze modus kun je geen games aan je favorieten toevoegen ).
![]() |
---|
- Verplaats de cursor naar het spel dat je aan je verzameling wilt toevoegen en druk op
Y
, net zoals je doet om een spel toe te voegen aan/te verwijderen uit Favorieten. Nadat je een game hebt toegevoegd, zie je bovenaan het scherm een bericht, zoals in de afbeelding hieronder.
![]() |
---|
- Nadat u de gewenste spellen aan uw verzameling heeft toegevoegd, kunt u het bewerken van de verzameling voltooien door ofwel: a) naar een willekeurige lijst met spellen te gaan en op “BEWERKEN VAN UW AANGEPASTE COLLECTIE VOLTOOIEN” te drukken
Select
, of b) naar ” INSTELLINGEN GAMECOLLECTIES ” te gaan menu en selecteer vervolgens ” VOLTOOI HET BEWERKEN VAN ‘JE AANGEPASTE COLLECTIE “.
![]() |
---|
- Ga nu naar het “collectiesysteem” en je ziet je eigen collectie.
![]() |
---|
![]() |
---|
![]() |
---|
- Zodra u ” VOLTOOIEN MET HET BEWERKEN VAN UW AANGEPASTE COLLECTIE “,
Y
herstelt de knop het gedrag van het toevoegen/verwijderen van games aan de favorietenlijst. Als je ES weer in “aangepaste verzamelingsmodus bewerken” wilt zetten, ga je naar de lijst met aangepaste verzamelingsspellen, druk je opSelect
en kies je ” SPELLEN TOEVOEGEN/VERWIJDEREN AAN DEZE GAMECOLLECTIE “.
![]() |
---|
ES-configuraties bewerken
ES gebruikt xml-bestanden voor zijn database en slaat ze op bij het laden en afsluiten, dus eventuele bewerkingen van de configuratiebestanden moeten worden gewijzigd wanneer ES wordt gesloten.
Vanwege de manier waarop het RetroPie-Setup-script werkt, moeten aangepaste configuraties op specifieke plaatsen worden gekopieerd en bewerkt, anders zouden uw aangepaste bewerkingen worden overschreven telkens wanneer een systeem werd bijgewerkt vanuit het RetroPie-installatiescript.
Merk op dat alle configuraties in ~/.emulationstation/
een symlink zijn, /opt/retropie/configs/all/emulationstation/
wat betekent dat beide paden zullen werken.
Configuratiebestanden
Er zijn verschillende configuratiebestanden voor de verschillende aspecten van EmulationStation:
Systemen
es_systems.cfg
definieert de systemen die in ES worden weergegeven. Het RetroPie-Setup-script genereert dit configuratiebestand automatisch alfabetisch wanneer u nieuwe systemen installeert. ES zal twee plaatsen voor een es_systems.cfg-bestand controleren, in de volgende volgorde, en stoppen nadat het er een heeft gevonden die werkt:
~/.emulationstation/es_systems.cfg
/etc/emulationstation/es_systems.cfg
Voorbeeldconfiguratie:
<?xml version="1.0"?>
<systemList>
<system>
<name>nes</name>
<fullname>Nintendo Entertainment System</fullname>
<path>/home/pi/RetroPie/roms/nes</path>
<extension>.nes .zip .NES .ZIP</extension>
<command>/opt/retropie/supplementary/runcommand/runcommand.sh 0 _SYS_ nes %ROM%</command>
<platform>nes</platform>
<theme>nes</theme>
</system>
</systemList>
Meer informatie HIER
es_systems.cfg bewerkingen
Aangepast es_systems.cfg zou in moeten staan~/.emulationstation/es_systems.cfg
kopiëren es_systems.cfg
van /etc/emulationstation
naar~/.emulationstation
cp /etc/emulationstation/es_systems.cfg ~/.emulationstation/es_systems.cfg
Merk op dat wanneer u een nieuw systeem toevoegt vanuit het RetroPie-Setup Script, u het nieuwe systeem handmatig naar de nieuwe locatie moet kopiëren om de pariteit te behouden.
platforms.cfg bewerkingen
Retropie gebruikt een bestand dat wordt aangeroepen platforms.cfg
om de systeemconfiguraties te genereren, want es_systems.cfg
u kunt een aangepaste platforms.cfg maken om het standaardsysteem voor regionale varianten zoals de Sega Genesis in plaats van Megadrive, Turbografx in plaats van PC-Engine en de Magnavox Odyssey in plaats van de Videopak.
Maak een platforms.cfg
in
/opt/retropie/configs/all/platforms.cfg
naam, extensies, platform (gebruikt door es voor scraping) en het thema kunnen worden overschreven, zie HIER voor de standaard platforms.cfg .
Het volgende is een voorbeeld van een aangepaste platforms.cfg :
megadrive_theme="genesis"
megadrive_platform="genesis"
pcengine_theme="tg16"
pcengine_platform="tg16"
videopac_theme="odyssey2"
videopac_platform="odyssey2"
Houd er rekening mee dat u bij elke aangepaste platforms.cfg die u maakt, alle systemen moet bijwerken vanuit het installatiescript om een nieuwe es_systems.cfg met uw wijzigingen te genereren.
Controllerconfiguraties
Na het configureren van uw controller in ES, worden uw controllerconfiguraties opgeslagen in:
~/.emulationstation/es_input.cfg
es_input.cfg bewerkingen
RetroPie gebruikt aangepaste generatiescripts die controllerconfiguraties voor veel emulators genereren via de initiële ES-controllerconfiguratie, dus als u deze configuratie verwijdert of bewerkt, moet u die hook opnieuw genereren
Retropie Setup Script >> Pakketten beheren >> Kernpakketten beheren >> EmulationStation >> Configuratie / opties >> EmulationStation-invoerconfiguratie wissen / resetten
Schraper
Er zijn verschillende schrapers beschikbaar in RetroPie: de ingebouwde schraper van EmulationStation, die van Steven scraper
Selph en Lars Muldjord Skyscraper
. Meer informatie HIER .
Het gamelist.xml
bestand voor een systeem definieert metadata voor de games van een systeem, zoals een naam, afbeelding (zoals een screenshot of boxart), beschrijving, releasedatum en beoordeling.
ES controleert drie plaatsen voor a gamelist.xml
in de volgende volgorde, met behulp van de eerste die het vindt:
[SYSTEM_PATH]/gamelist.xml
~/.emulationstation/gamelists/[SYSTEM_NAME]/gamelist.xml
/etc/emulationstation/gamelists/[SYSTEM_NAME]/gamelist.xml
Een voorbeeld gamelist.xml:
<gameList>
<game>
<path>/home/pi/ROMs/nes/mm2.nes</path>
<name>Mega Man 2</name>
<desc>Mega Man 2 is a classic NES game which follows Mega Man as he murders eight robot masters in cold blood.</desc>
<image>~/.emulationstation/downloaded_images/nes/Mega Man 2-image.png</image>
</game>
</gameList>
gamelist.xml-bewerkingen
Als je de ingebouwde ES Scraper gebruikt, staan je map gamelist.xml en afbeeldingen in
~/.emulationstation/gamelists/[SYSTEM_NAME]/gamelist.xml
Als u een andere schraper gebruikt (Steven Sselph’s scraper
of Lars Muldjord’s Skyscraper
), kunt u kiezen of uw geschraapte gegevens erin gaan
[SYSTEM_PATH]/gamelist.xml
(de rom-map) of~/.emulationstation/gamelists/[SYSTEM_NAME]/gamelist.xml
Thema’s
De RetroPie-gemeenschap heeft veel thema’s voor ES ontwikkeld. Zie de pagina Thema’s HIER .
ES controleert twee plaatsen voor een thema in de volgende volgorde, met behulp van de eerste die het vindt:
~/.emulationstation/themes
/etc/emulationstation/themes
Thema’s die vanuit het RetroPie-Setup-script zijn geïnstalleerd, worden geïnstalleerd in/etc/emulationstation/themes
Zie hier voor een zelfstudie over het maken van uw eigen EmulationStation-thema
Thema bewerkingen
Aangepaste thema’s zouden in moeten zijn~/.emulationstation/themes
als u aangepaste thema’s wilt maken of een bestaand thema wilt bewerken:
Maak eerst een themamap als deze nog niet bestaat
mkdir ~/.emulationstation/themes
voeg je thema toe aan de themamap of als je een bestaand thema kopieert om te bewerken, gebruiken we carbon als voorbeeld:
cp -R /etc/emulationstation/themes/carbon ~/.emulationstation/themes/carbon_custom
Scripting
EmulationStation ondersteunt het aanroepen van externe scripts en uitvoerbare bestanden op bepaalde programmagebeurtenissen.
1. De scriptmap
Maak eerst een nieuwe map met de naam scripts in de configuratiemap:
Linux (als gebruiker pi
):mkdir ~/.emulationstation/scripts
2. Evenementengidsen
Maak in de map scripts een nieuwe map voor het soort evenement dat je wilt scripten:
Naam | Wanneer | Argumenten (max. 4) |
---|---|---|
quit |
op programma stop | %quit_mode% |
reboot |
bij het opnieuw opstarten van het systeem (ook oproepen stoppen eerst) | |
shutdown |
bij afsluiten van het systeem (ook oproepen stoppen eerst) | |
config-changed |
bij de wijziging van een configuratie-optie | |
controls-changed |
bij wijziging van de besturingsinstellingen (roept ook eerst config aan) | |
settings-changed |
bij wijziging van de reguliere (non-control) instellingen (roept ook eerst config op) | |
theme-changed |
bij verandering van thema (roept ook instellingen-gewijzigd na) | %new_theme% %old_theme% |
game-start |
voordat u een spel start | %rom_path% %rom_name% %game_name% |
game-end |
na het beëindigen van een spel | |
sleep |
station is zonder gebruikersinvoer voor meer dansystemSleepTime |
zie noot 1. |
wake |
station komt terug uit de slaapstand (dwz gebruikersinvoer) | zie noot 1. |
screensaver-start |
nadat de schermbeveiliging is gestart | |
scrensaver-stop |
nadat de schermbeveiliging stopt | |
screensaver-game-select |
screensaver geeft de media voor een game weer | %system_name% %rom_path% %game_name% %media% zie noot 2. |
system-select |
nadat een systeem is geselecteerd | %system_name% %access_type% zie noot 3. |
game-select |
nadat een spel is geselecteerd in de spellijst | %system_name% %rom_path% %game_name% %access_type% zie noot 4. |
Opmerkingen:
- slaap/waak gebruik geen argumenten.
systemSleepTime
is meestal nascreenSaverTime
(beide bewerkbaar in het Screensaver-menu). Een waarde van0
schakelt respectievelijk de slaapstand en de screensaver uit. - %media% is een van:
randomvideo
: er wordt een video afgespeeld wanneer de schermbeveiliging is ingesteld op Willekeurige videoslideshow
: er wordt een afbeelding weergegeven wanneer de screensaver is ingesteld op Diavoorstelling
- %access_type% is een van:
gotostart
: wanneer EmulationStation is ingesteld om op een bepaald systeem te starten en het systeem wordt geopend bij het opstarteninput
: wanneer het systeem is geselecteerd in de carrousel
- %access_type% is een van:
requestedgame
: wanneer EmulationStation is ingesteld om op een bepaald systeem te starten en de game wordt geselecteerd na het opstarteninput
: wanneer de game is geselecteerd tijdens het bladeren door de gamelijst van een systeem
%system_name%
,%system_path%
en%game_name%
wordt ingesteld op NULL (letterlijke tekenreeks) als er geen games in het systeem zijn