mulationStation is de officiële grafische frontend van het RetroPie-project.

eerste boot

EmulationStation is geen emulator, het is eerder een gepolijste game-launcher die het volgende bevat:

  • Ondersteuning voor controller en toetsenbord
  • Aangepaste thema’s
  • Schraper voor boxart en game-metadata

ES is oorspronkelijk ontwikkeld door Aloshi (code) en Nils Bonenberger (UI), maar sinds ze zijn overgestapt op andere projecten, behoudt het RetroPie-project zijn eigen vork . Die vork heeft enkele verbeteringen aangebracht, zoals video-ondersteuning , snellere laadtijden, favorieten en controllerintegratie. Elke verwijzing naar versies in dit document heeft betrekking op de vork van RetroPie .

Favorieten, Alle games en Laatst gespeelde systemen inschakelen

Sinds ES-versie 2.4.0 kun je een lijst met je favoriete games maken. U kunt ook een lijst met alle games en uw laatst gespeelde games hebben. Deze lijsten zijn allemaal optioneel en in het onderstaande voorbeeld zullen we zien hoe u ze kunt inschakelen.

Opmerking: om deze functie te gebruiken, MOET het thema dat u gebruikt deze ondersteunen .

  1. druk Startop om het ES-hoofdmenu te openen en selecteer vervolgens ” INSTELLINGEN SPELVERZAMELINGEN “.
es-hoofdmenu
  1. Selecteer vervolgens de eerste optie: ” AUTOMATISCHE SPELCOLLECTIES “.
es-game-collectie-instellingen
  1. En markeer vervolgens degenen die u wilt inschakelen.
es-select-collecties
  1. Nadat u de gewenste hebt gemarkeerd, gaat u terug naar de standaard ES-gebruikersinterface. Merk op dat je nu meer systemen hebt, zoals in het onderstaande voorbeeld:
es-favorieten-laatst gespeeld

Games toevoegen aan Favorieten

Het is vrij eenvoudig: ga gewoon naar de game die je wilt toevoegen en druk op de knop die je hebt ingesteld als Y. Door op te drukken Ywanneer de cursor op een spel staat dat al in de Favorieten aanwezig is, wordt het uit de lijst verwijderd.

Aangepaste collecties

Sinds ES versie 2.6.0 kunt u een aangepaste lijst met games maken. U kunt games groeperen op elke gewenste categorie. Voorbeelden: shoot’em ups, beat’em ups, Street Fighter, RPG’s, Batman, TMNT, Mega Man of elke andere categorie die je maar kunt bedenken.

Als de naam van de collectie die u aan het maken bent, overeenkomt met een ongebruikte themamap, wordt deze in de hoofdcarrousel weergegeven als een nieuw systeemitem. Als er geen overeenkomende themamap is voor de naam die je hebt geselecteerd, wordt deze gegroepeerd onder een nieuw carrouselsysteemitem “Collecties”.

In het onderstaande voorbeeld maken we een aangepaste verzameling om Mega Man-spellen te groeperen. Opmerking: je kunt ervoor kiezen om een ​​collectie te maken op basis van een ongebruikte themamap, of als je helemaal opnieuw maakt, heb je een toetsenbord nodig om de naam van je aangepaste collectie te typen .

  1. druk Startop om het ES-hoofdmenu te openen en selecteer vervolgens ” INSTELLINGEN SPELVERZAMELINGEN “.
  2. Selecteer de optie ” NIEUWE COLLECTIE OP MAAT MAKEN “.
es-create-new-custom-collection
  1. Er wordt een invoervenster weergegeven. Typ de naam van uw aangepaste verzameling.
es-nieuwe-collectie-naam
  1. Nadat je de naam hebt getypt en op OK hebt gedrukt, ben je nu in een modus waarin de knop die je hebt ingesteld Yeen game aan de verzameling toevoegt. Kijk naar het bericht bovenaan de afbeelding hieronder. ( Opmerking: in deze modus kun je geen games aan je favorieten toevoegen ).
es-editing-custom-collection
  1. Verplaats de cursor naar het spel dat je aan je verzameling wilt toevoegen en druk op Y, net zoals je doet om een ​​spel toe te voegen aan/te verwijderen uit Favorieten. Nadat je een game hebt toegevoegd, zie je bovenaan het scherm een ​​bericht, zoals in de afbeelding hieronder.
es-toegevoegd-aan-aangepaste-collectie
  1. Nadat u de gewenste spellen aan uw verzameling heeft toegevoegd, kunt u het bewerken van de verzameling voltooien door ofwel: a) naar een willekeurige lijst met spellen te gaan en op “BEWERKEN VAN UW AANGEPASTE COLLECTIE VOLTOOIEN” te drukken Selectof b) naar ” INSTELLINGEN GAMECOLLECTIES ” te gaan menu en selecteer vervolgens ” VOLTOOI HET BEWERKEN VAN ‘JE AANGEPASTE COLLECTIE “.
es-finish-editing-custom-collection
  1. Ga nu naar het “collectiesysteem” en je ziet je eigen collectie.
es-collecties
es-collecties2
es-megaman-custom-collection
  1. Zodra u ” VOLTOOIEN MET HET BEWERKEN VAN UW AANGEPASTE COLLECTIE “, Yherstelt de knop het gedrag van het toevoegen/verwijderen van games aan de favorietenlijst. Als je ES weer in “aangepaste verzamelingsmodus bewerken” wilt zetten, ga je naar de lijst met aangepaste verzamelingsspellen, druk je op Selecten kies je ” SPELLEN TOEVOEGEN/VERWIJDEREN AAN DEZE GAMECOLLECTIE “.
es-addremove-games-to-collection

ES-configuraties bewerken

ES gebruikt xml-bestanden voor zijn database en slaat ze op bij het laden en afsluiten, dus eventuele bewerkingen van de configuratiebestanden moeten worden gewijzigd wanneer ES wordt gesloten.

Vanwege de manier waarop het RetroPie-Setup-script werkt, moeten aangepaste configuraties op specifieke plaatsen worden gekopieerd en bewerkt, anders zouden uw aangepaste bewerkingen worden overschreven telkens wanneer een systeem werd bijgewerkt vanuit het RetroPie-installatiescript.

Merk op dat alle configuraties in ~/.emulationstation/een symlink zijn, /opt/retropie/configs/all/emulationstation/wat betekent dat beide paden zullen werken.

Configuratiebestanden

Er zijn verschillende configuratiebestanden voor de verschillende aspecten van EmulationStation:

Systemen

es_systems.cfgdefinieert de systemen die in ES worden weergegeven. Het RetroPie-Setup-script genereert dit configuratiebestand automatisch alfabetisch wanneer u nieuwe systemen installeert. ES zal twee plaatsen voor een es_systems.cfg-bestand controleren, in de volgende volgorde, en stoppen nadat het er een heeft gevonden die werkt:

  • ~/.emulationstation/es_systems.cfg
  • /etc/emulationstation/es_systems.cfg

Voorbeeldconfiguratie:

<?xml version="1.0"?>
<systemList>
  <system>
    <name>nes</name>
    <fullname>Nintendo Entertainment System</fullname>
    <path>/home/pi/RetroPie/roms/nes</path>
    <extension>.nes .zip .NES .ZIP</extension>
    <command>/opt/retropie/supplementary/runcommand/runcommand.sh 0 _SYS_ nes %ROM%</command>
    <platform>nes</platform>
    <theme>nes</theme>
  </system>
</systemList>

Meer informatie HIER

es_systems.cfg bewerkingen

Aangepast es_systems.cfg zou in moeten staan~/.emulationstation/es_systems.cfg

kopiëren es_systems.cfgvan /etc/emulationstationnaar~/.emulationstation

cp /etc/emulationstation/es_systems.cfg ~/.emulationstation/es_systems.cfg

Merk op dat wanneer u een nieuw systeem toevoegt vanuit het RetroPie-Setup Script, u ​​het nieuwe systeem handmatig naar de nieuwe locatie moet kopiëren om de pariteit te behouden.

platforms.cfg bewerkingen

Retropie gebruikt een bestand dat wordt aangeroepen platforms.cfgom de systeemconfiguraties te genereren, want es_systems.cfgu kunt een aangepaste platforms.cfg maken om het standaardsysteem voor regionale varianten zoals de Sega Genesis in plaats van Megadrive, Turbografx in plaats van PC-Engine en de Magnavox Odyssey in plaats van de Videopak.

Maak een platforms.cfgin

/opt/retropie/configs/all/platforms.cfg

naam, extensies, platform (gebruikt door es voor scraping) en het thema kunnen worden overschreven, zie HIER voor de standaard platforms.cfg .

Het volgende is een voorbeeld van een aangepaste platforms.cfg :

megadrive_theme="genesis"
megadrive_platform="genesis"

pcengine_theme="tg16"
pcengine_platform="tg16"

videopac_theme="odyssey2"
videopac_platform="odyssey2"

Houd er rekening mee dat u bij elke aangepaste platforms.cfg die u maakt, alle systemen moet bijwerken vanuit het installatiescript om een ​​nieuwe es_systems.cfg met uw wijzigingen te genereren.

Controllerconfiguraties

Na het configureren van uw controller in ES, worden uw controllerconfiguraties opgeslagen in:

~/.emulationstation/es_input.cfg

 

es_input.cfg bewerkingen

RetroPie gebruikt aangepaste generatiescripts die controllerconfiguraties voor veel emulators genereren via de initiële ES-controllerconfiguratie, dus als u deze configuratie verwijdert of bewerkt, moet u die hook opnieuw genereren

Retropie Setup Script >> Pakketten beheren >> Kernpakketten beheren >> EmulationStation >> Configuratie / opties >> EmulationStation-invoerconfiguratie wissen / resetten

Schraper

Er zijn verschillende schrapers beschikbaar in RetroPie: de ingebouwde schraper van EmulationStation, die van Steven scraperSelph en Lars Muldjord Skyscraper. Meer informatie HIER .

Het gamelist.xmlbestand voor een systeem definieert metadata voor de games van een systeem, zoals een naam, afbeelding (zoals een screenshot of boxart), beschrijving, releasedatum en beoordeling.

ES controleert drie plaatsen voor a gamelist.xmlin de volgende volgorde, met behulp van de eerste die het vindt:

  • [SYSTEM_PATH]/gamelist.xml
  • ~/.emulationstation/gamelists/[SYSTEM_NAME]/gamelist.xml
  • /etc/emulationstation/gamelists/[SYSTEM_NAME]/gamelist.xml

Een voorbeeld gamelist.xml:

<gameList>
    <game>
        <path>/home/pi/ROMs/nes/mm2.nes</path>
        <name>Mega Man 2</name>
        <desc>Mega Man 2 is a classic NES game which follows Mega Man as he murders eight robot masters in cold blood.</desc>
        <image>~/.emulationstation/downloaded_images/nes/Mega Man 2-image.png</image>
    </game>
</gameList>

 

Zie HIER meer informatie

gamelist.xml-bewerkingen

Als je de ingebouwde ES Scraper gebruikt, staan ​​je map gamelist.xml en afbeeldingen in

  • ~/.emulationstation/gamelists/[SYSTEM_NAME]/gamelist.xml

Als u een andere schraper gebruikt (Steven Sselph’s scraperof Lars Muldjord’s Skyscraper), kunt u kiezen of uw geschraapte gegevens erin gaan

  • [SYSTEM_PATH]/gamelist.xml(de rom-map) of
  • ~/.emulationstation/gamelists/[SYSTEM_NAME]/gamelist.xml

Thema’s

De RetroPie-gemeenschap heeft veel thema’s voor ES ontwikkeld. Zie de pagina Thema’s HIER .

ES controleert twee plaatsen voor een thema in de volgende volgorde, met behulp van de eerste die het vindt:

  • ~/.emulationstation/themes
  • /etc/emulationstation/themes

Thema’s die vanuit het RetroPie-Setup-script zijn geïnstalleerd, worden geïnstalleerd in/etc/emulationstation/themes

Zie HIER meer informatie

Zie hier voor een zelfstudie over het maken van uw eigen EmulationStation-thema

Thema bewerkingen

Aangepaste thema’s zouden in moeten zijn~/.emulationstation/themes

als u aangepaste thema’s wilt maken of een bestaand thema wilt bewerken:

Maak eerst een themamap als deze nog niet bestaat

mkdir ~/.emulationstation/themes

voeg je thema toe aan de themamap of als je een bestaand thema kopieert om te bewerken, gebruiken we carbon als voorbeeld:

cp -R /etc/emulationstation/themes/carbon ~/.emulationstation/themes/carbon_custom

Scripting

EmulationStation ondersteunt het aanroepen van externe scripts en uitvoerbare bestanden op bepaalde programmagebeurtenissen.

1. De scriptmap

Maak eerst een nieuwe map met de naam scripts in de configuratiemap:

Linux (als gebruiker pi):mkdir ~/.emulationstation/scripts

2. Evenementengidsen

Maak in de map scripts een nieuwe map voor het soort evenement dat je wilt scripten:

Naam Wanneer Argumenten (max. 4)
quit op programma stop %quit_mode%
reboot bij het opnieuw opstarten van het systeem (ook oproepen stoppen eerst)
shutdown bij afsluiten van het systeem (ook oproepen stoppen eerst)
config-changed bij de wijziging van een configuratie-optie
controls-changed bij wijziging van de besturingsinstellingen (roept ook eerst config aan)
settings-changed bij wijziging van de reguliere (non-control) instellingen (roept ook eerst config op)
theme-changed bij verandering van thema (roept ook instellingen-gewijzigd na) %new_theme% %old_theme%
game-start voordat u een spel start %rom_path% %rom_name% %game_name%
game-end na het beëindigen van een spel
sleep station is zonder gebruikersinvoer voor meer dansystemSleepTime zie noot 1.
wake station komt terug uit de slaapstand (dwz gebruikersinvoer) zie noot 1.
screensaver-start nadat de schermbeveiliging is gestart
scrensaver-stop nadat de schermbeveiliging stopt
screensaver-game-select screensaver geeft de media voor een game weer %system_name% %rom_path% %game_name% %media%
zie noot 2.
system-select nadat een systeem is geselecteerd %system_name% %access_type%
zie noot 3.
game-select nadat een spel is geselecteerd in de spellijst %system_name% %rom_path% %game_name% %access_type%
zie noot 4.

Opmerkingen:

  1. slaap/waak gebruik geen argumenten.systemSleepTimeis meestal na screenSaverTime(beide bewerkbaar in het Screensaver-menu). Een waarde van 0schakelt respectievelijk de slaapstand en de screensaver uit.
  2. %media% is een van:
    • randomvideo: er wordt een video afgespeeld wanneer de schermbeveiliging is ingesteld op Willekeurige video
    • slideshow: er wordt een afbeelding weergegeven wanneer de screensaver is ingesteld op Diavoorstelling
  3. %access_type% is een van:
    • gotostart: wanneer EmulationStation is ingesteld om op een bepaald systeem te starten en het systeem wordt geopend bij het opstarten
    • input: wanneer het systeem is geselecteerd in de carrousel
  4. %access_type% is een van:
    • requestedgame: wanneer EmulationStation is ingesteld om op een bepaald systeem te starten en de game wordt geselecteerd na het opstarten
    • input: wanneer de game is geselecteerd tijdens het bladeren door de gamelijst van een systeem

    %system_name%%system_path%en %game_name%wordt ingesteld op NULL (letterlijke tekenreeks) als er geen games in het systeem zijn