Standaard geeft RetroPie games veel scherper weer dan een originele console en bekabeling ooit zou kunnen. Voor sommigen kan dit gekarteld en hard overkomen in vergelijking met hun herinneringen aan de soepelere, minder verfijnde output van oude CRT-televisies. Verder zijn oude games zelf ontworpen en getest met dezelfde televisies, dus de onbewerkte afbeelding die RetroPie standaard uitvoert, is mogelijk niet de bedoeling van de oorspronkelijke artiest. Gelukkig zijn er manieren om CRT’s te emuleren.
Wat deden CRT-televisies?
Scanlijnen
Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Scan_line. In grote lijnen zijn dit de horizontale donkere lijnen die verschijnen bij het gebruik van een CRT en die het beeld ook iets donkerder maken. Het helpt niet alleen om eruit te zien als een CRT, het helpt ook om de pixels minder gekarteld te laten lijken en helpt om definitie te geven:
Zie ook: schaduwmasker
Bloeien
Dit beschrijft het effect van lichtere kleuren (met name wit) die in hun omringende pixels uitvloeien, waardoor de dingen er weer minder gekarteld uitzien:
Signaalvervorming
De bekabeling die werd gebruikt om consoles op CRT’s aan te sluiten, was typisch analoog en introduceerde ruis in het beeld. Dit kan een prettig effect hebben door het beeld vloeiender te maken. Verder hadden verschillende uitzendregio’s hun eigen kleur-, resolutie-, verversings- en bekabelingsstandaarden, dus een Britse tv (‘PAL’-standaard) zou hetzelfde spel anders laten zien dan een Amerikaanse tv (‘NTSC’-standaard).
Kromming
In plaats van de huidige flatscreens waren CRT’s niet vlak en vertoonden ze altijd een zekere mate van kromming van het glazen scherm, wat een ‘vissenkom-effect’ gaf:
RetroPie-alternatieven
Shaders
Shaders zijn kleine programma’s die door een speciale grafische chip (GPU) worden uitgevoerd om het beeld te wijzigen. Helaas heeft de Raspberry Pi-serie vrij zwakke GPU’s die moeite hebben om complexe of meerdere shaders uit te voeren. Gelukkig hebben communityleden CRT-shaders gebouwd rond deze beperkingen:
crt-pi
@davej heeft de crt-pi shader ontwikkeld, die tot doel heeft de volledige snelheid op 1080p te behouden op zelfs een Pi 1 (overklokt). Het is zeer configureerbaar, maar er zijn vier voorinstellingen in RetroPie:
crt-pi.glslp
crt-pi-curvature.glslp
De tweede twee voorinstellingen zijn crt-pi-vertical.glslp
en crt-pi-curvature-vertical.glslp
, beschreven in Verticale spellen
zfast
@ghogan42 heeft de zfast shader ontwikkeld, die nog beter lijkt te presteren. Vijf presets zijn opgenomen in RetroPie:
zfast_crt_standard.glslp
zfast_crt_curve.glslp
zfast_lcd_standard.glslp
De laatste 2 presets zijn zfast_crt_standard_vertical.glslp
en zfast_crt_curve_vertical.glslp
voor verticale games, zoals bij crt-pi .
Installatie
Opmerking: deze shaders kunnen alleen worden gebruikt in Libretro-emulators. De meeste standaardemulators in RetroPie zijn Libretro-emulators, maar u kunt dit bevestigen door naar het lr-
voorvoegsel in de emulatornaam te zoeken via het Runcommand .
U kunt beide voorinstellingen selecteren via de Configuratie-editor . Kies Basisopties libretro-emulator configureren en kies vervolgens een specifieke emulator of Standaardopties configureren voor alle libretro-emulators om de wijziging voor het hele systeem door te voeren. Stel vervolgens in Video Shader Enable
op true
en stel vervolgens in Video Shader File
op de gewenste arcering.
Je kunt per game of per core opslaan door de RGUI in een game te openen met de sneltoetscombinatie Hotkey +X van speler 1 en vervolgens Snelmenu > Shaders :
Voorinstellingen worden opgeslagen in de volgende map:
configs\all\retroarch\config\<CORE_NAME>\<GAME_NAME>.glslp
Artefacten schalen (vooral in verticale games)
Sommige arcade-spellen werden uitgevoerd op een verticale CRT; een gewone tv viel op zijn kant. Terwijl libretro shaders hiervoor automatisch roteren, doet het schaduwmasker-effect dat niet, waardoor een lelijk ‘regenboog’-effect ontstaat. In plaats van logica aan de arcering toe te voegen (waardoor deze langzamer wordt), is er een speciale versie voor verticale games beschikbaar:
crt-pi-vertical.glslp
crt-pi-curvature-vertical.glslp
Zowel verticale als horizontale spellen kunnen verder worden verbeterd door speciale override CFG’s te gebruiken die de nauwkeurigheid en uitlijning van het scanline-effect vergroten. Een set van deze overrides is beschikbaar voor lr-mame2003 , lr-fbneo en lr-nestopia in dit forumonderwerp .
NTSC-filters
WIP
Video vloeiend maken
Retroarch bevat de mogelijkheid om een standaard bilineair afvlakkingsfilter over het scherm toe te passen. Dit filter vermindert pixelvorming zonder prestatiekosten, maar geeft een zeer zacht beeld dat misschien niet naar ieders smaak is. Hier is een voorbeeld van het uit en aan:
Deze instelling kan worden ingeschakeld in de Configuratie-editor . Zoek naar ‘Video Smoothing’. Het heeft geen invloed op shaders, die deze instelling onafhankelijk regelen.